Psychodiagnostiek
“Meten is Weten”. Een psychologisch onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van een aantal valide, betrouwbare testen en vragenlijsten. De keuze van testen hangt af van de vraagstelling. B.v. Een psychologisch onderzoek naar ADHD maakt gebruik van andere testen dan een onderzoek naar faalangst of dwanggedachten.
Cognitieve gedragstherapie
Gedragstherapie met interventies door de therapeut. Uitgangspunt in de cognitieve gedragstherapie (CGT) is dat irrationele gedachten zorgen voor disfunctioneel gedrag, b.v. het ‘flight or fight’ gedrag respectievelijk vermijdingsgedrags en agressie. In de CGT worden deze gedachten en het gedrag veranderd. Wetenschappelijk aangetoond dat deze therapievorm effectiever kan zijn dan medicamenteuze therapie bij b.v. depressie, angst- en paniekstoornis.
Clientgerichte psychotherapie
Hierbij staat inzicht van de patiënt in zichzelf centraal. De therapeut reflecteert non directief, waardoor de patiënt zelf tot inzicht in emoties en gedrag komt welke eerst verborgen bleven. Patiënt behoudt regie en leert zelf reguleren.
Speltherapie
Kinderen kunnen in hun spel angsten en conflicten uiten waarover zij nog niet kunnen praten. Het helpt kinderen bij verwerking van emotionele problemen en gebeurtenissen.
Er is een onderscheid in:
Bij alle vormen van speltherapie is de rol van de speltherapeut cruciaal, deze zorgt voor tijdige interventies en gerichte begeleiding. Met genoemde methoden werk ik eclectisch, dit wil zeggen diverse onderdelen van deze behandelingen worden in de psychotherapie gebruikt, afgestemd op de unieke persoon die iedere cliënt is (zie ook onder Werkwijze 6 Behandeling(en)).